måndag 18 mars 2013

”Det är bara att snöra på sig skorna och ge sig ut”

Jag vet inte hur många jag har hört just detta med att man inte behöver annat än ett par skor och ren vilja för att kunna genomföra ett skönt löppass. På sätt och vis stämmer det ju – till skillnad från många andra motionsformer så är löpning något man kan ägna sig åt lite varstans och inte enbart i ändamålsenliga lokaler.

Men samtidigt tycker jag själv att jag behöver en hel del annat, både ifråga om prylar och ifråga om förberedelser, för att jag ska få till en bra löprunda. Flera gånger när jag har varit ute och rest, så är det faktiskt löparprylarna som har gjort att jag har fått packa om till en större väska. Mer om detta framöver under etiketten ”utrustning och tillbehör”, där jag tänkte skriva om vilka kläder och saker jag gärna tar med mig ut.
 
Men det handlar inte bara om att ha rätt prylar med sig. För att få till ett riktigt bra pass så vill jag helst ha sovit tillräckligt, ha ätit och druckit på ett sätt som får mig att känna mig pigg och tillfreds och så vill jag dessutom gärna ha gott om tid. Nu är det ju inte alltid att allt detta går att få till. Ibland, när jag är trött eller stressad, kan ett löppass vara precis vad jag behöver. För att dra till med en något modifierad klyscha: De flesta träningspass du ångrar, är dem du inte genomför.

Kanske inte piggast i världen när klockan ringde strax före fem i morse och jag gav mig ut i mörkret. Men attans vad fint det kändes att låta benen gå och se solen stiga upp över stan.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar