fredag 15 mars 2013

Mellis

Under de perioder som jag befinner mig i Australien missar jag förstås en del av allt som händer hemma i Sverige. Tack och lov finns det ju många sätt att hålla sig uppdaterad på även på distans, men vissa saker måste man vara på plats för att kunna hänga med i. En sådan sak är utvecklingen av språket. Visserligen kan man via statusuppdateringar på Facebook och Instagramkommentarer lära sig de ord och uttryck som plötsligt alla använder. Men att själv börja använda dem då man inte deltar i några verbala samtal där de används, känns märkligt.

Under den senaste tiden har många skrivit om ”Mello”. Första året jag var iväg kändes det lite märkligt att komma hem och inte ha en aning om vilka av alla radiolåtar som deltagit i Melodifestivalen. Detta oroar mig dock inte längre – jag kan vila i vetskapen om att mina syskonbarn glatt och med stor inlevelse kommer att uppdatera mig om detta så snart jag kommer hem. Men fortfarande bär det mig emot att kalla det hela ”Mello”.

Ett liknande ord är ”mellis”, som är en förkortning för mellanmål. Det har använts längre än ”mello”, tror jag, och möjligen är det så att anledningen till att det dyker upp i min feed är för att många av mina vänner har yngre barn som äter mellisar som det måste uppdateras om. Dock har jag ännu inte stött på någon som har ätit mellomellis. Men det är säkert bara en tidsfråga.

För min del gäller en annan typ av mellanmål i helgen – i bemärkelsen ett mål som ligger på vägen mot ett större huvudmål. Imorgon ska jag göra löpsträckan i ett lagtriathlon som går av stapeln i Mooloolaba, norr om Brisbane. Lagtriathlon fungerar som en stafett: En god vän simmar, maken cyklar och jag springer. Mitt huvudsakliga löparmål i år är ju förstås Midnight Sun Marathon, så jag tänker lite på triathlonsträckan som ett tufft distanspass. Personligt rekord kommer det inte bli, men kul, det tänkte jag ha ändå!

Detta blir mitt fjärde lagtriathlon. Förra gången var i november under Noosa Triathlon Multi Sport Festival, som är ett stort evenemang. Här en bild från fältet för uppställning av cyklar.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar