torsdag 21 mars 2013

Skorna är huvudsaken

Det är trots allt viktigt att ha skor på sig när man ger sig ut och springer. Till och med barfotalöpare har ju det.

Själv tycks jag ha hittat ett märke och en modell som passar mig och som jag har köpt ett par av varje år sedan jag tog upp löpningen 2010. Hjälp har jag fått av personalen i en sportbutik. Jag har uppfattat dem som kunniga då de har filmat mitt steg på löpband, förklarat för- och nackdelar med olika typer av skor och varit måna om att jag ska bli nöjd med både sko och pris. De har också fått mig att inse vikten av att köpa löparskor som är ett nummer större än mina övriga skor – varma fötter tar större plats!

Förra året införskaffade jag ett par tävlingsskor för att peppa mig själv inför halvmaran och blev himla nöjd. Egentligen vet jag inte om de bidrog till någon snabbare hastighet, men känslan av en lättare sko på foten var välkommen. Jag skulle dock inte rekommendera att springa ett lopp i ett par helt nya skor, då risken för skavsår och feltramp och annat elände är för stor.

Nya skor är däremot toppen om du vill ta upp löpning efter ett uppehåll, eller för första gången. För min del gör ett skoinköp susen för motivationen. Dessutom tänker jag att det blir mer skonsamt för kroppen – ett par slitna och stumma gamla gympadojjor kommer förmodligen inte att hjälpa mig att hålla mig skadefri.


Träningsskor till vänster (snart läge för ett par nya) och de i mitt tycke snyggare racerskorna till höger. 

1 kommentar: