tisdag 23 april 2013

Hitta en bra tränare

Mitt andra råd under föreläsningen om långsiktiga mål gällde vikten av att försöka hitta en bra handledare/tränare.

När du skriver en avhandling i Sverige så har du i regel två handledare. Jag hade en otrolig tur med mina: De är båda erfarna forskare och erfarna handledare, vilket innebär att de både är experter på själva ämnesområdet och på att stötta andras lärande inom detta område. Jag är otroligt tacksam för att jag fick just dem.

När det gäller löpning har du ganska stora möjligheter att välja vilka tränare du vill ha. Du kan kolla upp olika gym, föreningar och klubbar, samt tränarnas kvalifikationer och erfarenheter. Beroende på din budget och dina preferenser kan du välja mellan gruppass och individuella pass.

En bra handledare/tränare vill genuint att du ska uppnå dina mål och anpassar sitt upplägg efter dig. Dessutom förväntar de sig att du gör ditt bästa och tar till dig det de föreslår, samt att du har förberett dig väl inför handledningsmötena/träningspassen. Det är trots allt du som ska göra jobbet. Men med någon som är expert på det du vill lära dig som stöd så kan du komma mycket längre än vad du hade gjort på egen hand.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar