söndag 28 juli 2013

Apropå...

... Maraton-Petra, som är en av mina två favoritlöparbloggare (den andra är Linda):

Petra skriver en hel del om hur det är att vara kvinna och hålla på med löpning. Och om att vara kvinna överhuvudtaget. Jag tycker att hon gör ett jätteviktigt jobb. Det blir ibland motsägelsefullt, visst, men enligt min mening blir det också mer intressant på så vis. Det senaste har Petra bland annat kommenterat diskussionerna om fotbollselitens (o)kvinnliga (?) kroppar och det faktum att magar inte dras ihop över en natt efter en förlossning.

Hon skriver också om att löpning även för kvinnor kan vara en snorsport, medan iForm och andra tramstidskrifter fortfarande (år 2013!) ger en bild av att kvinnors löpning bör handla om att se attraktiv ut, på ett mycket tillrättalagt vis, mest hela tiden.

Så som en hyllning till Petra skulle jag vilja bidra med ytterligare några termer, som skulle kunna användas på samma sätt som snorsport. De är alla helt baserade på mina egna erfarenheter:

  • Svett-sport (säger väl sig självt)
  • Blåtå-sport (min vänstra pektånagel tycks numera ständigt vara blå) 
  • Kräk-sport (du som läst min blogg ett tag vet vad jag menar)
  • Fis-sport (det är precis vad det luktar på startlinjen eftersom alla är så nervösa)
  • Kiss-sport (jodå, jag har kissat på mig vid målgång en gång)

Se så, ut och svettas med er nu! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar