måndag 22 juli 2013

Semesterlöpning

För min del har det varit semester även när det gäller löpningen i ett par veckor nu. Jag har tagit en runda när jag känner för det och inte haft några specifika mål vad gäller antal avverkade kilometer eller typer av pass. Det har varit mycket välgörande.

En typ av löpning som jag uppskattar när jag har semester och/eller är på resande fot är sightseeing med löparskorna på. Tämligen förutsättningslöst ger man sig ut för att upptäcka en stad eller plats. Man har gott om tid och tar paus för att fotografera och fylla på depåerna på lämpliga caféer. Det som behövs är för vädret anpassade kläder, lokal valuta, en karta och gärna trevligt sällskap. GPS-klockan kan vara bra att ha med för att efteråt kunna förstå var man har sprungit, men kilometertider är mindre intressanta i denna typ av löpning.

På detta sätt har jag de senaste åren bland annat lärt känna eller återupptäckt Köpenhamn, Malmö, Wellington, Adelaide, Stanford - och nu i sommar Trondheim och Varberg. Det funkar alltså lika bra hemmavid som ute i världen.

Kaffepaus i Varberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar