lördag 15 juni 2013

Documentary Practices of Marathon Runners?

Den huvudsakliga anledningen till att jag åker till Tromsö är faktiskt inte alls Midnight Sun Marathon, utan en konferens, DOCAM 13. Att jag anmälde mig till maran var bara en bonus - i mejlet som meddelade att vi hade blivit accepterade till konferensen uppmanades vi att snabbt boka hotellrum, då maran går av stapeln kvällen efter att konferensen har avslutats. Det är min förhoppning att konferensen ska ge min kollega och mig nya perspektiv på ett forskningsprojekt som vi har dragit igång i år.

Under förberedelserna inför konferensen har jag läst in en hel del för mig ny litteratur inom ett område som kallas för dokumentpraktiker. Under samma period har jag också, som bekant, löptränat en hel del och bloggat om detta. Under mina rundor har jag inte kunnat låta bli att leka med tanken på hobbylöpning och maratonbloggning som intressanta empiriska objekt. På en mental lista (som nu blev en nedskriven lista - ett dokument!) över papers som vore roliga att skriva har jag redan följande tre:

  • Serious Leisure Documentary Practices: the Case of Hobby Runners
  • Marathon Blogging as a Community of Practice
  • Embodied Information Literacies: Fun Run Participants' Documentary Practices 

Inser i skrivande stund att jag förmodligen är den enda i hela världen som tycker att det här inlägget är roligt. Men om det mot förmodan skulle vara så att du också tycker det, så skulle jag gärna vilja uppmana dig att mejla mig. Vi kanske kan skriva en forskningsansökan tillsammans? Och inleda varje möte med en gemensam löprunda? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar