fredag 3 maj 2013

Med ett knak

När jag kommer hem till Borås är det full rulle. Inte bara jobbmässigt (det är lite galet nu) och socialt (så många som jag har saknat!), utan också för att jag har bokat in efterlängtade besök hos frisören, optikern, hudläkaren, tandläkaren och inte minst - naprapaten!

Det är en lyx att ha möjligheten att kunna gå och få en behandling där. Alltför mycket datorarbete, ytlig andning och ja - löpning - gör min högra skuldra väldigt stel och öm. Vad den långsiktiga lösningen är vet jag inte riktigt ännu (Byta jobb? Sluta stressa? Sluta springa? - ha!), men ett naprapatbesök hjälper mot de mest akuta problemen.

Ett besök innebär för min del att jag får långa nålar och el axlar och skuldror, bestämd massage (ingen mesig SPA-massage till harpmusik här inte!) och sedan det bästa: manipulation. Jag vet inte vad de olika teknikerna kallas, men genom att vrida mitt huvud åt olika håll och vika ihop mig som ett litet paket får naprapaten loss spänningar och blockeringar med rejäla knak.

En behandling går tydligen att jämställa med ett träningspass, så mycket vatten och vila efteråt är att rekommendera. För min del blev det hela två behandlingar i veckan. Visserligen känner jag mig alldeles mörbultad, men samtidigt har det aldrig känts så bra att både vara helt knäckt och manipulerad.

Bild från 2011. Inget vidare bra för hållningen det här med hemmajobb...

2 kommentarer:

  1. Hej

    Låter som ett späckat schema du har. Men har ni inte alla dem personernas yrke down under? El du föredrar dem här hemma i Sv? Hur länge är du hemma nu? Läser din blogg då, o då. O måste säga vilken bra inställning du har till din löpning, o du verkar inte slarva med något. Önskar att jag hade kunnat springa på samma sätt. Men det förblir nog bara en dröm.
    Hälsn Anna S, din gamla klasskompis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!

      Jo, visst finns det frisörer och optiker och så vidare i Australien, men jag vill ju gå till "mina" =)

      Roligt att du läser bloggen! Ta hand om dig!

      Radera